Geen hart voor de zaak, wat een personeel! Dat was de reactie van een klant in een grote woonwarenwinkel nadat hij van het personeel gehoord had dat ze niets konden doen met zijn melding over een winkeldiefstal. Hij dacht, ik bied de dief op een presenteerblaadje aan en dan willen jullie hem niet ‘pakken’. Wat is dat nu voor een winkel? Lui personeel, zonder hart voor de zaak?
Niet leuk om te horen als je in deze winkel werkt. Want zo kort door de bocht is het uiteraard niet. Maar wat zou jij doen? De dief aanhouden? En mag dat dan wel?

De situatie is inderdaad niet zo eenvoudig als de klant dacht. Want iemand aanhouden mag alleen als je zelf ziet dat iemand de intentie heeft om iets te stelen/ gestolen heeft, een ‘heterdaadje’. Het personeel mocht de winkeldief niet aanhouden omdat ze de diefstal niet zelf hadden gezien. In deze situatie was het de klant die de winkeldief had mogen aanhouden. Iedere burger mag namelijk een andere burger ‘aanhouden’ op verdenking van een strafbaar feit. Alleen wist hij dat waarschijnlijk niet. En misschien durfde hij het ook wel niet. Want het aanspreken van een winkeldief is een spannende zaak.

Hoe hoort het dan wel? In deze situatie had de klant het personeel kunnen vragen hem te assisteren bij de aanhouding van de dief. De klant had de verdachte dan kunnen aanspreken met “ik houd u aan wegens verdenking van winkeldiefstal” en het personeel had de politie kunnen informeren.

Of klanten dit zullen doen, is natuurlijk de grote vraag. Nog beter is het daarom om zelf ervoor te zorgen dat dieven in jouw winkel geen gelegenheid hebben om te stelen. Dat doe je door zichtbaar te zijn en aandacht te hebben voor jouw klanten. Daar hebben de welwillende klanten profijt van én het schrikt winkeldieven enorm af.

Ook is het goed om te weten hoe het werkt zo’n aanhouding, mocht het toch zover komen. Speciaal hiervoor hebben we een e-learning ontwikkeld die je kunt volgen via de online omgeving VWW. Ga naar de pagina e-learnings.